Išplėstinė paieška
 
 
 
Pradžia>Biologija>Botanika>Daržovės (3)
   
   
   
naudingas 0 / nenaudingas 0

Daržovės (3)

  
 
 
123456789101112131415161718
Aprašymas

Daržovės. Pankoliai. Kopūstai. Pekino kopūstai. Žiediniai kopūstai. Briuselio kopūstai. Brokoliai. Morkos. Ridikai. Pomidorai. Baklažanai. Bulvės. Žieminės bulvės. Rabarbarai. Bamija. Burnotis. Salotos. Pupelės. Balanda. Agurkai. Porai. Svogūnai, česnakai. Burokėliai. Salierai. Šparagai. Paprikos. Arbūzai. Artišokai. Ankštiniai žirniai, lęšiai, sojos pupelės.

Ištrauka

Daržovės labai svarbūs Visų mitybai. Juose gausu mineralinių medžiagų, mikroelementų, vitaminų. Ypač daug vaisiai ir daržovės turi vitaminų A ir C, skaidulinių medžiagų.

Valgant daug vaisių ir daržovių, rečiau persišaldoma ir sergama.

Vitaminai A ir C padeda išlikti odai sveikai ir gražiai. Be to, vitaminas C padeda greičiau užgyti žaizdoms ir įbrėžimams.

Vitaminas A įtakoja gerą akių būklę ir padeda geriau matyti tamsoje.

Vitaminai A ir C, esantys vaisiuose ir daržovėse, padeda išlikti dantims sveikiems.

Valgydami daug vaisių ir daržovių, turėsite stiprius raumenis, tvirtus kaulus, sveiką širdį ir reikiamą kraujo spaudimą.

Kasdien valgykite 5-9 porcijas vaisių ir daržovių. Viena produktų porcija - tai vienas vidutinio dydžio vaisius (obuolys ar apelsinas), viena vidutinio dydžio daržovė (bulvė, agurkas, pomidoras), pusė puoduko susmulkintų vaisių arba uogų, viena stiklinė šviežių lapinių daržovių.


Pankoliai – artimiausi krapų giminaičiai, bet savo skoniu ir kvapu labiau primena anyžius. Pankoliai gali būti ir lapiniai, ir šakniniai, kaip prieskonį juos vartojo jau senovės egiptiečiai.

Ši daržovė turi daug vitaminų, geriau auga derlingoje negu skurdžioje dirvoje. Sėti reikia balandžio pabaigoje, daiginti po plėvele ir taip laikyti tol, kol nebebus šalnų. Paaugusius daigelius reikia išpikuoti ir auginant vis apkaupti. Pankolių sėklos subręsta tik gerą vasarą.

Vasarą pankolių lapus galima skinti ir vartoti vietoje krapų, o rudenį išaugusias šaknis det į salotas ar sriubas. Pankolių šaknis ir lapus galima džiovinti ir jais gardinti patiekalus visą žiemą. Pankolių sėklas tinka dėti į sūdomas ar konservuojamas daržoves, o subėrus į karštą pieną ir pakaitinus, kas vakarą lėtai gurkšnojant, galima išsigydyti net įsisenėjusį kosulį.

Kopūstas (Brassica oleracea) - daržovė, taip pat magnolijūnų (Magnoliophyta) augalų rūšis. Tai dvimetis žydintis augalas, kurio žiedai gausiažiedėje kekėje. Vainiklapiai geltoni, kartais balti. Ankštaros labai stambios. Stiebas lapuotas, apatiniai lapai stambūs, mėsingi. Visas augalas pilkai žalias.
Maistingosios medžiagos susikaupusios lapuose; čia yra vitaminų A, B1, B2, C, riebalų, angliavandenių ir kt. Jau graikai ir romėnai žinojo 3-10 kopūstų atmainų. Dabar jų yra šimtai.
Tai pačiai rūšiai priklauso šios atmainos (varietetai): brokolis, žiedinis kopūstas (kalafioras), briuselio kopūstas, ropinis kopūstas (kaliaropė), garbanotasis kopūstas ir kt.
Nuo kada kopūstai auginami Lietuvoje tiksliai nežinoma, greičiausiai XIV a. lietuviai kaip ir prūsai kopūstų neaugino. Tai liudija Prūsijos žemės kronika, kurioje rašoma, kad pamatę kryžiuočius valgant kopūstus prūsai stebėjosi, kad šie gali valgyti žolę.

Pekino kopūstai Lietuvoje tampa vis labiau mėgiama daržove. Minkštos, cilindro formos gūželės užauga iki 30 – 40 cm aukščio, lapai raukšlėtai pūslėti, nuo gelsvai žalios iki tamsiai žalios spalvos. Jie valgomi švieži ir virti. Tinkami dietiniam maitinimui, rekomenduojami sergantiesiems širdies ligomis ir skrandžio opalige. 100 gramų Pekino kopūstų randama 202 mg kalio, būtino normaliai širdies veiklai, 40 mg kalcio, svarbaus kaulams, 30 mg fosforo, 11 mg magnio, reikalingų normaliai nervų sistemos veiklai, saugančių nuo nepalankaus streso poveikio. Jų sudėtyje yra organizmui svarbių vitaminų A, karotinų, vitamino C, vitamino E, B grupės vitaminų. Tai biologiškai vertinga, nedaug kalorijų tiekianti daržovė. 100 g energinė vertė – 11 kcal arba 62 kJ.
Iš šių kopūstų daugiausia gaminamos salotos. Į žalių Pekino kopūstų salotas dedama grietinės ar majonezo, pridedama žalių pjaustytų obuolių, smulkintų graikinių riešutų. Mėgstantys aštresnius patiekalus gali įpjaustyti svogūnų. ...

Rašto darbo duomenys
Tinklalapyje paskelbta2006-05-26
DalykasBotanikos referatas
KategorijaBiologija >  Botanika
TipasReferatai
Apimtis15 puslapių 
Literatūros šaltiniai0
Dydis754.1 KB
AutoriusMurxe
Viso autoriaus darbų1 darbas
Metai2006 m
Klasė/kursas1
Švietimo institucijaVilniaus turizmo ir prekybos verslo mokykla
Failo pavadinimasMicrosoft Word Darzoves (3) [speros.lt].doc
 

Panašūs darbai

Komentarai

Komentuoti

 

 
[El. paštas nebus skelbiamas]

 
 
  • Referatai
  • 15 puslapių 
  • Vilniaus turizmo ir prekybos verslo mokykla / 1 Klasė/kursas
  • 2006 m
Ar šis darbas buvo naudingas?
Taip
Ne
0
0
Pasidalink su draugais
Pranešk apie klaidą